Saturday, January 21, 2012

SHEIKH MISHARY RASHED ALAFASY




Mula-mula saya mendengar bacaan al-quran yang di baca oleh  Sheikh Mishary Rashed Alafasy  ini ialah bacaan Surah Al-Mulk. yang aya temui di youtube. Sungguh merdu alunan suara beliau menbaca ayat-ayat al-quran terutama Suraj al-Lail dan mula saat itu saya kerap mencari di youtube dan dari mana-mana sumber/blog di internet. Alhamdulillah....banyak blog yang sudi berkongsi bacaan-bacaan 30 juz al-quran bacaan Sheikh Mishary ini.

Mengenai Sheikh Mishary Rashed Alfasy:

Sheikh Fahd bin Rashid Al-Afasy, yang dilahirkan di Kuwait pada tahun 1976, warganegara Kuwait dan qari yang terkenal di duniaBeliau adalah imam Masjid Al-Kabir (Grand Mosque (Kuwait)) di Kuwait City dan mengetuai solat Taraweeh pada bulan Ramadansetiap tahun. Beliau menuntut di Kolej al-Quran dan Pengajian Islam di Universiti Islam Madinah dan mahir khusus dalam sepuluh stail bacaan dan terjemahan Al-Quran. Selain itu, beliau telah disahkan oleh beberapa ulama besar Al-Quran. Beliau membuat penampilan kerap di televisyen dan bacaan sepenuh hati al-Quran yang dinikmati oleh umat Islam di seluruh dunia. Banyak bacaan beliau juga boleh didapati di YouTube atau Mukmin TV.Beliau telah berkahwin dan mempunyai dua orang anak perempuan dan beliau juga dikenali dengan nama samaran Abu Norah.

Terdapat 2 saluran Ruang untuk Sheikh Mishary, yang pertama adalah TV Alafasy dan baru-baru ini Alafasy Q. sheikh Mishary juga seorang penyanyi nasheed, dia mempunyai dua album: Tala al Badr, danmeen.samples INTA boleh didapati di laman web officiale alafsy.

Alunan bacaan 30 juz al-quraan boleh anda dapati dengan mengklik pautan dibawah ini:

http://www.whiteymommy.com/2011/11/kongsi-bacaan-al-quran-30-juzuk-oleh.html?showComment=1327123984572#c6635043133142556962

http://surahalquran.blogspot.com/2010/12/bacaan-al-quran-30-juzuk-oleh-sheikh.html

Dengarlah alunan suara beliaumelalui video klip dibawah ini  membacakan surah al-Lail dengan begitu merdua sekali.

No comments:

Post a Comment