Friday, April 13, 2012

DARI DAPUR TANPA SEMPADAN



CUTE PUFF PASTRY CHICKEN PIE



BAHAN INTI :-)
1/3 cawan isi ayam
1/4 cawan mix vege (karot, jagung, kacang pis)
1 helai bay leaf
1 biji bawang holland saiz sederhana, didadu
1 ulas bawang putih, cincang halus
1/2 cawan susu segar
1/2 camca teh serbuk lada hitam
Garam secukup rasa

BAHAN LAIN :-)
2 keping puff pastry jenama KAWAN bersaiz 4 inci x 4 inci
Sedikit serbuk lada hitam
Kuning telur, untuk disapu

CARA MEMBUATNYA:
  1. UNTUK INTI :- Panaskan sedikit minyak dalam kuali atau non-stick pan, tumis bawang besar, bawang putih dan bay leaf hingga harum dan bawang layu. Masukkan ayam dan mix vege, masak sekejap dan tuang susu. Tambah serbuk lada hitam dan sedikit garam, kacau rata dan masak hingga pekat. Rasa dan jika ok angkat dan sejukkan.
  2. UNTUK PUFF PASTRY CHICKEN PIE :- Ambil sekeping puff pastry, biar lembut sedikit. Tabur tepung pada meja kerja dan juga puff pastry tadi. Canai hingga mendapat ukuran lebih besar dari acuan yang digunakan (mat guna acuan saiz 3.5 inci atau 4 inci, macam tu lah). Sapu sedikit mentega pada acuan pie, kemudian atas dengan puff pastry yang dicanai tadi, kemaskan bahagian dalam dan tepinya. Biar lebihan ditepi2 acuan. Simpan dalam peti sejuk sekejap.
  3. Ambil sekeping lagi, canai sedikit tapi tak perlu sama saiz yang satu lagi. Tabur sedikit tepung, kemudian gelek dengan roller khas. Nanti akan terhasil corak seperti jaringan (macam gambar di atas).
  4. Keluarkan acuan pie dari peti sejuk, isikan inti, kemudian tutup dengan puff pastry bentuk jaringan tadi, tekan2 kelilingnya. Kemudian potong lebihan pastry dan kemaskan. Sapu kuning telur dan tabur sedikit serbuk lada hitam. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 200C selama 25 minit atau hingga kuning keemasan. Bila masak keluarkan terus dari acuan dan sejukkan atas jaringan. Boleh hidangkan....

P1300856

BAHAN-BAHANNYA :-)
260 gram mentega, mat guna jenama Anchor
120 gram gula aising
250 gram tepung halus (atau tepung gandum)
130 gram tepung jagung
60 gram badam serbuk
40 gram nestum biasa, dikisar
1 camca teh esen vanilla
Kuning telur, untuk disapu
Gula hiasan secukupnya

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar mentega, gula aising dan esen vanilla hingga sebati. Masukkan tepung, tepung jagung, serbuk badam dan uga nestum. Uli hingga jadi doh. Canai 1/2 cm ketebalannya dan terap guna acuan kegemaran. Alih dalam dulang pembakar. Buat hingga siap.
  2. Sapu kuning telur dan tabur gula hiasan, bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C, selama 20 minit atau hingga kuning keemasan. Biar suam sekejap atas dulang pembakar, alih atas jaringan dan bila betul2 sejuk, simpan dalam bekas kedap udara..

BISKUT KELAPA DELIMA...

P1300858



BAHAN-BAHANNYA :-)
225 gram tepung jagung (mat guna jenama Brown & Polson, jenis dalam tin)*
150 gram tepung gandum*
1/2 camca teh baking powder*(*disatukan dan diayak)
95 gram gula aising
75 gram kelapa kering, kisar halus
25 gram serbuk badam
1 biji telur gred A
Beberapa titik esen rose @ 1/2 camca teh esen vanilla
200 gram mentega (kurang lebih, sebab ikut kelembutan adunan)


BAHAN HIASAN :-)
Kuning telur, untuk disapu
Hirisan kecil ceri
Kelapa kering


CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Satukan kelapa kisar, serbuk badam dan tepung yang telah diayak tadi, gaul rata dan ketepikan. Putar telur dan gula aising hingga berkrim. Tambah esen rose atau vanilla. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung tadi sedikit demi sedikit sehingga adunan menjadi seakan2 teksture serbuk roti.
  2. Tambah mentega sedikit demi sedikit sambil diputar perlahan sehingga adunan tadi menjadi doh yang lembut dan boleh dicanai. Bahagikan doh tadi pada 3 - 4 bahagian, tutup doh dengan tuala dapur bersih yang telah dilembapkan.
  3. Ambail 1 bahagian doh, canai setebal 1/2 cm,kemudian terap dengan acuan kegemaran anda. Susun atas loyang pembakar, sapu kuning telur, hias dengan ceri dan tabur sedikit kelapa kering. Buat hingga siap.
  4. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C, selama 20 - 25 minit, bergantung pada oven masing. Biarkan biskut sekejap atas loyang sebelum disejukkan atas jaringan dan simpan dalam bekas kedap udara..
P1300848

BAHAN-BAHANNYA :-)
250 gram mentega (mat guna jenama Anchor)
150 gram gula perang @ soft brown sugar
3 kuning telur
1/2 camca teh esen vanilla
1 camca teh mocha oil (boleh beli dikedai baking)
120 gram coklat chip
100 gram gajus, panggang dan cincang kasar
50 gram badam, panggang dan cincang kasar
1/2 cawan kelapa kering
1/2 camca teh baking powder*
350 gram tepung gandum*
15 gram serbuk koko*(*disatukan dan diayak)
Secubit garam halus

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Putar mentega dan gula perang hingga gebu, masukkan kuning telur, satu persatu dan putar rata, tambah esen vanilla, garam dan mocha oil. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung sedikit demi sedikit hingga habis, masukkan kelapa kering, gajus dan badam serta coklat chip, putar hingga semua rata.
  2. Ambil kurang lebih 1/2 camca besar adunan, bulat2kan dan susun dalam dulang pembakar, kemudian tekan sedikit dengan garfu. Buat hingga siap. Bakar dalam oven yang telah dipanaskan pada suhu 175C selama 20 - 25 minit, sejukkan atas jaringan sepenuhnya sebelum disimpan dalam bekas kedap udara.. 

APAM INDON...ADA RUPA...ADA RASA


rsz_dsc_3391
Assalammualaikum semua, aduh masih pedih nih, tapi nasib baik dah ok,esok insya Allah baik lah. Walaupun keadaan diri agak kurang selesa, tapi petang tadi rasa boring gileerr, tahap naruto!!. Jadi mat pun pi dapur, godek2 leer apa yang patut sekali kan...kan...kan...lepas beberapa ketika, terjadi lah apam indon ini. Rasa mat ramai dah orang buat, cuma mat baru tergerak nak buat. Secara jujur lah kan, lepas mat tengok Puan Azlita buat di sini, terus rasa teruja nak buat...Lepas tu nampak Kak Yatie pulak buat...tak boleh jadi ni, benda yang menjadi ikutan ramai, rugi kalau tak mencuba. Jadi tu yang mat buat, kebetulan mat ada simpan 1 cawan santan, baki dari masa lemak pegaga tadi. Bila mat sebut nama seorang dua saja, dan jika anda nak tau pemberi resipi asal, silalah ke blog mereka, sebab Puan Azlita dan Kak Yatie ada BL kan link2 mereka. Jadi pada pemberi2 resipi asal, tak payah rasa berkecil hati ok....


rsz_dsc_3413
Buat dia tak susah sangat, tapi kalau anda nak bahagian yang bewarna-warni tu lebih menyerlah dan tebal sikit, lebihkan sikit adunan untuk bahagian tengah. Walaupun pada asasnya kita bagi 3 adunan apam ini, 2 bahagian diberi coklat emulco dan satu bahagian lagi dibagi tiga lagi dan ditambah perasa dan pewarna yang anda ingin kan. Untuk apam ini, perlu dikukus dengan api sederhana. Jadi mat guna kukus biasa. Mat tak balut tutup kukus tu, tapi tin yang mat gunakan, mat tutup dengan tudung periuk. Perasa untuk bahagian bewarna warni tu terpulang pada citarasa anda. Mat guna merah - perisa strawberry, Violet/ungu - perisa blueberry dan Oren - perisa orange. Untuk resipi ini mat guna acuan bulat bersaiz 9 inci. Sebelum lihat resipi, singgah dulu ke entri pilihan DTS di sini. Terima kasih...

BAHAN-BAHANNYA :-)
5 biji telur gred A
300 gram tepung gandum*
1/2 camca teh baking powder*(*disatukan dan diayak)
300 gram gula halus (mat guna 250 gram)
1 camca teh ovallate
1 camca teh esen vanilla
250 ml santan (boleh ganti dengan susu sejat)*
Sedikit garam*(*disatukan dan kacau rata)
Perisa dan pewarna makanan pilihan anda

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Panaskan kukusan, lenser tin bulat berukuran 9 inci dengan mentega, alas dasar tin dengan kertas minyak, lenser juga kertas tadi. Ketepikan.
  2. Putar telur dan ovallate hingga kembang, masukkan gula halus sedikit demi sedikit sambil terus memutar hingga adunan pekat dan gebu, guna kelajuan tinggi. Perlahankan kelajuan, masukkan tepung berselang-seli dengan santan tadi, hingga habis, gaul rata.
  3. Bagikan adunan kepada 3 bahagian. Dua bahagian ditambah dengan coklat emulco dan esen vanilla (setiap bahagian dicampur dengan 1 camca teh coklat emulco dan 1/2 camca teh esen vanilla). Kacau rata.
  4. Baki satu bahagian lagi, dibagi 3, biar sama banyak. Letakkan setiap bahagian dengan warna dan perisa yang berbeza, merah untuk perisa strawberry, Ungu untuk perisa blueberry dan Oren untuk perisan orange. Kacau rata dan ketepikan.
  5. Seterus, tuang 1 bahagian adunan coklat ke dalam tin yang telah disediakan. Ratakan dan kukus 10 minit dengan api sederhana. Tutup permukaan tin dengan tudung periuk atau aluminium foil. Bila permukaan apam kering, lapis pula dengan adunan yang bewarna-warna. Anda tompok2kan setiap warna untuk beberapa bahagian dan tindikan juga dengan warna berbeza. Lorek sedikit. Sambung kukus untuk 10 - 12 minit.
  6. Kemudian akhir sekali, tuang bahagian akhir adunan coklat, ratakan sambung mengukus untuk 40 minit lagi, biar betul2 tanak. Keluar dan sejukkan. Boleh dipotong dan hidangkan.....Selamat mencuba!.


No comments:

Post a Comment